Linkbuilding voor je SEO: Het is geen geheim dat linkbuilding de belangrijkste vaardigheid in SEO is.
Het is zelfs een bekroning van verschillende vaardigheden: je moet inhoud, verkoop, programmeren, psychologie en goede ouderwetse marketing onder de knie hebben als je wilt dat andere mensen naar je site linken.
Bottom line? Als u meer zoekmachineverkeer wilt, is linkbuilding een must. En in deze gids laat ik je alles zien wat je nodig hebt om kwaliteitslinks te bouwen. Laten we er meteen in duiken.
Het is dus duidelijk dat links nog steeds de basis vormen van het algoritme van Google. De vraag is:
Waarom zijn links nog steeds zo belangrijk?
Om dat te begrijpen, moet u eerst uw Delorean bezoeken en teruggaan naar de Google-dagen vóór het internet. Vroeger waren zoekmachines zoals Yahoo! en Alta Vista (onthoudt ze?) waren de dominante spelers. En zij rangschikten hun zoekresultaten 100% op basis van de inhoud van een webpagina.
Voer in: Google.
Hun nu beroemde PageRank-algoritme veranderde het spel. In plaats van alleen de inhoud van een pagina te analyseren, heeft Google gekeken hoeveel mensen aan die pagina zijn gekoppeld.
En ze hadden gelijk. Bijna 20 jaar later zijn links NOG STEEDS de beste manier om de kwaliteit van een webpagina te bepalen. Daarom blijven backlinks Google’s go-to ranking-signaal.
Dat gezegd hebbende, dankzij updates zoals Google Penguin, richt Google zich nu op de kwaliteit van de verbinding (niet alleen de linkhoeveelheid).
Je vraagt je misschien af:
Wat is een link van hoge kwaliteit, precies? En hoe bouw ik ze?
Dat ga ik in de rest van deze gids behandelen.
Blijf lezen…
Google Page Rank-algoritme
HOOFDSTUK 2:
Hoe u links van hoge kwaliteit vindt
Hoe vindt u links van hoge kwaliteit?
Voordat we ingaan op de stap-voor-stap-strategieën voor linkbuilding, is het belangrijk om te weten wat een goede (of slechte) link vormt.
Waarom is dit belangrijk?
Als het gaat om het bouwen van backlinks, kan een van de twee dingen gebeuren:
Ja
Ding # 1: u bouwt links van hoge kwaliteit
Leun achterover en bekijk hoe uw site wordt omgezet in de eerste pagina van Google.
Nee
Thing # 2: Je bouwt links van een lage kwaliteit
Kijk hoe Google uw site sneller bestraft dan u kunt zeggen “wat is er gebeurd ?!”.
Hiermee kun je links identificeren die de moeite waard zijn om te bouwen:
Autoriteit van de pagina
Is de paginakoppeling met u een PageRank-krachtpatser? Als dat zo is, zal die link een GROOT effect hebben op uw ranglijst.
Na jarenlang testen ben ik erachter gekomen dat de autoriteit van de pagina die naar u linkt, belangrijker is dan enige andere factor.
Dat komt omdat links van gezaghebbende pagina’s meer autoriteit (ook bekend als PageRank) doorgeven aan uw site.
(Opmerking: hoewel Google de PageRank-informatie niet openbaar deelt, gebruiken ze het nog steeds als de basis van hun algoritme).
U kunt eenvoudig een proxy-indicator van PageRank (“PageRating”) controleren met behulp van Ahrefs.
Plaats gewoon een URL in Ahrefs en bekijk de “URLRating”:
Effect van pagina’s met hoge autoriteit
Onontgonnen bronnen
Bevoegdheid van de site
De kwaliteit van een link wordt ook bepaald door de sitewide-autoriteit van een domein.
Over het algemeen heeft een link van een site zoals NYTimes.com een VEEL groter effect dan een link van een no-name blogger.
Hoewel deze links moeilijk te krijgen zijn, zijn ze de moeite meer dan waard.
Nogmaals, Ahrefs komt hier goed van pas. Voer een willekeurige URL van de site in de tool in en bekijk de “DomainRating” van de site.
Relevantie van de site
Als het om links gaat, is de autoriteit van een site van belang.
Maar de relevantie van die site is ook van belang.
Stel dat u bijvoorbeeld een website over het Paleodieet uitvoert.
En je krijgt een link van een gezaghebbende site … over eenwielers. Zal die link nog steeds meetellen?
Volgens een interview van een ex-Googler, niet echt.
Volgens die Google-technicus:
“… om een link te krijgen van een hoge PageRank-pagina was altijd al waardevol, vandaag is het meer de relevantie van het thema van de site met betrekking tot dat van u, de relevantie is de nieuwe PageRank.”
Over het algemeen wilt u koppelingen krijgen van autoriteitssites … specifiek, autoriteitssites die nauw verband houden met uw site.
Link’s positie op de pagina
Is uw link ingebed in een stukje inhoud?
Case study: Stumbleupon
Of is het begraven in de voettekst van een pagina?
Backlinko voettekst
Het blijkt dat de positie van uw link op een pagina belangrijk is.
Links die weggestopt zijn in voetteksten en zijbalken zijn met name minder waard dan koppelingen gevonden in het midden van de inhoud van een pagina.
Bottom line? U wilt dat uw links verschijnen in de hoofdtekst van een webpagina.
Is de link redactioneel geplaatst?
Ongeacht waar uw link op een pagina wordt weergegeven, moet u zich afvragen:
“Is deze link redactioneel geplaatst?”.
Met andere woorden, heeft iemand naar u gelinkt omdat ze vonden dat uw site geweldig is? Als dat zo is, is dat een redactionele link.
Of heb je een profiel op een willekeurige site gemaakt en een link neergezet? Dat is geen redactionele link.
Zoals je zou verwachten, zet Google VEEL meer gewicht in op redactioneel geplaatste links.
Quoth thy Google:
“… het maken van links die niet door de eigenaar van de site op een pagina zijn geplaatst of door de eigenaar zijn goedgekeurd, ook wel onnatuurlijke links genoemd, kan worden beschouwd als een schending van onze richtlijnen.”
Link ankertekst
Ankertekst is de klikbare tekstsectie van een link.
Het blijkt dat Google anchor-tekst gebruikt als een rangorde-signaal.
Laten we bijvoorbeeld zeggen dat u een link naar uw site krijgt met ankertekst: “paleodesserts”.
Google ziet die ankertekst en zegt: “Hmmm. Die site gebruikte de ankertekst: “paleodesserts”. De pagina waarnaar ze verwijzen, moet over ‘paleodesserts’ gaan.
Natuurlijk, zoals alles in SEO, is trefwoordrijke anchor-tekst misbruikt. Tegenwoordig wordt het bouwen van veel exact-gepaarde verankeringstekstkoppelingen als spam beschouwd.
Hier is een voorbeeld van waar ik het over heb:
Kortom, ik adviseer geen koppelingen te maken met zoekwoord-rijke ankertekst. Maar als je in de ankertekst wel een link krijgt met je zoekwoord, is het tijd om het te vieren.
Co-citaten koppelen : Co-citaten zijn de woorden en frases die verschijnen rond uw link. Google gebruikt waarschijnlijk co-citaties als “tekst voor babyankers”.
Dit is logisch als je erover nadenkt:
De tekst rond uw link geeft ook aanwijzingen voor waar uw pagina over gaat. Dus waarom zou Google het niet gebruiken?
Co-citaten koppelen
Is de link van een gastenpost?
Een paar jaar geleden kwam Google er meteen uit en zei:
Matt Cutts
“Steek er dus een vork in: gastbloggen is klaar; het is gewoon te spammy geworden. ”
– Matt Cutts, voormalig hoofd van het Webspam-team van Google
Is dat waar?
Het hangt er vanaf.
Hier zijn enkele rode vlaggetjes die ervoor kunnen zorgen dat gasten als spam worden gepost:
Iemand wordt betaald om het bericht te publiceren
De post bevat exacte match anchor-tekst
De site bestaat uitsluitend om gastberichten te publiceren
De site staat los van de jouwe
Maar wat als u een verbluffende gastpost publiceert op een gezaghebbende, relevante site? In mijn ervaring kan die link je helpen rang te schikken.
Nofollow .vs. dofollow
rel = “nofollow” is een tag die is toegevoegd aan een link die zoekmachines vertelt: “Tel deze link niet als een goedkeuring.”.
Vanzelfsprekend, als het op SEO aankomt, wil je waar mogelijk normale, “dofollow” -koppelingen krijgen.
Nu u weet hoe u de kwaliteit van een koppeling kunt vergroten, is het tijd om ze te bouwen.
HOOFDSTUK 3:
Hoe koppelingen van wereldklasse te krijgen met contentmarketing
Contentmarketing
Het is geen geheim dat inhoud de sleutel is die geweldige backlinks ontgrendelt.
Maar hier is de deal:
Het publiceren van inhoud levert geen links op.
Het blijkt dat bepaalde soorten inhoud het beste werken voor linkbuilding.
En hier zijn de 4 soorten inhoud die de neiging hebben om de meeste links te genereren:
# 1: Visual Assets
Wat het is:
Visuele activa zijn:
Afbeeldingen
Diagrams
infographics
Grafieken en andere visueel-georiënteerde stukjes inhoud
Waarom het werkt:
Visuals zijn super-duper gemakkelijk om naar te linken. Wanneer u bijvoorbeeld een diagram op uw site publiceert, krijgt u een koppeling wanneer iemand dat diagram op zijn site deelt. Deze krachtige “share my image and link to me when you do” relatie werkt simpelweg niet voor op tekst gebaseerde inhoud.
Real-Life Voorbeeld:
Een paar jaar geleden publiceerde ik een infographic getiteld: On-Page SEO: Anatomy of a Perfectly Optimized Page.
On-Page SEO Infographic
Tot op heden is deze infographic maar liefst 2,5 duizend keer gekoppeld.
On-page SEO
Zeker, veel van deze links zouden zijn binnengekomen, zelfs als ik dezelfde concepten met tekst had beschreven.
Maar een groot deel van deze links (ik schat 75%) werd gemaakt omdat ik belangrijke informatie presenteerde als visuele tutorial.
Veel van mijn links kwamen van mensen die de infographic op hun site plaatsten (en weer linken naar mij):
On-Page SEO Shared Infographic
En het grappige is dat, hoewel het 2018 is, mensen NOG STEEDS elke maand een paar keer naar mijn infographic linken. Dat is de kracht van het creëren van visuele activa.
# 2: berichten posten
Wat het is:
Een genummerde lijst met tips, technieken, redenen, mythen … of zo ongeveer alles.
Waarom het werkt:
Lijst posten pak een ton-waarde in in verteerbare, hapklare brokken.
Toen BuzzSumo 1 miljoen artikelen analyseerde, ontdekten ze dat lijstberichten meer backlinks genereerden dan andere inhoudsindelingen … die beter waren dan quizzen, video’s en zelfs infographics. Resultaten van AHrefs
Real-Life Voorbeeld:
Deze lijst biedt 21 bruikbare SEO-technieken die je nu kunt gebruiken, is een van mijn meest populaire content ooit.
Ja, het heeft een hoop aandelen gegenereerd …
Backlinko-aandelen
… en opmerkingen.
Backlinko Reacties
Maar het belangrijkste is dat die post een link-magneet is.
Het heeft meer dan 5000 links.
21 Gegevens over bruikbare technieken
En omdat de pagina zoveel links bevat, staat deze op de eerste plaats in Google voor het zoekwoord ‘SEO-technieken’.
SEO Technieken SERP
# 3: origineel onderzoek en gegevens
Wat het is:
Inhoud die nieuwe gegevens onthult uit industrieonderzoeken, enquêtes of origineel onderzoek.
Waarom het werkt:
Statistieken en gegevens zijn zeer koppelbaar. Wanneer iemand uw gegevens citeert, koppelen ze aan u. Deze koppelingen worden SNEL opgeteld.
Real-Life Voorbeeld:
Vorig jaar publiceerde ik de grootste Google ranking factors studie ooit.
Backlinko 1 miljoen resultaten
Onnodig te zeggen dat deze post een bootload aan originele gegevens bevat.
Daarom heeft de post in iets meer dan een jaar tijd maar liefst 3.2k links verzameld.
1 miljoen resultatengegevens
Zoals ik hierboven vermeldde, komen de meeste van deze links van mensen die een bepaalde statistiek uit onze studie citeren:
Statistische studie
# 4: Dieptepuntige gidsen
Wat het is:
Een uitgebreide bron die alles omvat wat er te weten valt over een bepaald onderwerp (en nog wat).
Waarom het werkt:
Ultieme gidsen pakken een waanzinnige hoeveelheid informatie op één plek in. Dit maakt uw gids DE go-to resource voor dat onderwerp.
Real-Life Voorbeeld:
Vroeger ontving ik e-mails van mensen die me dagelijks vroegen om onderzoeksadvies voor zoekwoorden.
Helaas had ik niets op mijn blog over dat uiterst belangrijke onderwerp.
Dus ik heb er een gecreëerd: Keyword Research for SEO: The Definitive Guide.
Keyword Onderzoeksgids
Omdat deze gids met meerdere hoofdstukken zoekwoordonderzoek bestrijkt als geen enkele andere online bron, is het gekoppeld aan meer dan duizend keer.
KR-gidsgegevens
Nu je een stukje linkwaardige content hebt gemaakt, is het tijd om wat links te maken.
Hoe?
Met goede ouderwetse e-mailbereik.
HOOFDSTUK 4:
Krachtige koppelingen bouwen met e-mailbereik
E-mail Outreach
Als je in 2018 (en daarna) white hat-links wilt bouwen, moet je e-mailbereik gebruiken.
Zoek naar “Likely Linkers”
Zoals de naam al doet vermoeden, zijn Likely Linkers mensen die waarschijnlijk naar u linken.
Ik zal je een heleboel technieken laten zien voor het vinden van Likely Linkers in hoofdstuk 6. Maar laten we nu een eenvoudige strategie gebruiken om ze te identificeren: reverse engineering.
Zoek eerst naar uw doelzoekwoord in Google.
Paleo Desserts SERP
Pak de URL van het eerste resultaat en plaats deze in een tool voor het analyseren van koppelingen (ik gebruik Ahrefs in dit voorbeeld).
Druk vervolgens op “backlinks” in de zijbalk:
AHRefs Paleo Desserts
De hier vermelde sites zijn allemaal Likely Linkers.
AHRefs Backlinko
(Hoe weet u welke sites u moet targeten en welke u moet negeren? Bekijk hoofdstuk 2).
2
Vind hun e-mailadres
Nu je een Likely Linker hebt gevonden, is het tijd om te graven naar hun e-mailadres.
Pro-tip: gebruik het contactformulier van een site alleen als laatste redmiddel. Het is een zwart gat.
Hier is hoe:
Gebruik Hunter.io
Hunter.io is perfect voor het bereiken van kleine sites en blogs voor één persoon.
Voer eenvoudig een site in de tool …
Hunter.io
… en het toont u alle e-mailadressen die aan dat domein zijn gekoppeld:
jager.io 2
Maar wat als u een gigantische site wilt bereiken? Het is lastig om deze lijst te doorzoeken.
Dat is waarom ik in die gevallen VoilaNorbert aanbeveel.
VoilaNorbert
In plaats van een URL op te geven, voert u met VoilaNorbert.com de naam van een persoon in en het domein waarvoor ze werken.
VoilaNorbert. Op deze manier bereik je de persoon die jouw link naar zijn pagina kan toevoegen.
En het zal u het e-mailadres van die specifieke persoon tonen.
3
Stuur ze een (persoonlijk) script
Als u bereikbereik wilt opschalen, moet u scripts gebruiken.
De kunst is om je script er niet als een script uit te laten zien (daarover meer in de volgende stap).
Maar nu, hier is een voorbeeld van een van mijn best presterende e-mail scripts:
Hallo [Voornaam],
Ik was vandaag op zoek naar inhoud op [Topic], toen ik je artikel ontdekte: [Artikelnaam].
Goed spul! Ik heb vooral genoten van [iets specifieks uit hun artikel].
Ook heb ik zojuist een nieuwe handleiding gepubliceerd over [Uw onderwerp]: [URL].
Als iemand die over [Topic] schrijft, dacht ik dat je ervan zou genieten.
Mijn gids kan ook een leuke aanvulling op je pagina zijn. Hoe dan ook, ga door met het geweldige werk met [Website]!
Binnenkort praten,
[Uw naam]
Merk op hoe het script een heleboel personalisatie toestaat zonder al te veel moeite.
HOOFDSTUK 5:
The Skinny On Black Hat Link Building
(en Google-sancties)
Google-sancties
Geen enkele gids voor het bouwen van links zou compleet zijn zonder een hoofdstuk over Black Hat SEO.
Black hat link building is vrij eenvoudig te herkennen: als de links in strijd zijn met de richtlijnen voor webmasters van Google, is dit waarschijnlijk een zwarte hoed.
Betekent dit dat je Black Hat Link-bouwen helemaal moet vermijden?
Dat is een keuze die alleen jij kunt maken. Persoonlijk raad ik Black Hat Link Building niet aan (het risico komt niet in de buurt van het rechtvaardigen van de beloning). Maar het is aan jou.
Dat gezegd hebbende, of u een witte hoed of zwarte hoed SEO bent, moet u wel de straffen kennen die Google uitscheldt.
Laten we ze kort bespreken: